Semantinė paieška technologijų pasaulyje pakankamai “šviežias” terminas, naudojamas pagrinde informacinių technologijų srities specialistų, kurie rūpinasi turinio kūrimu ir svetainių reitingavimu paieškos sistemose. Semantinė paieška paprasta kalba reiškia, kad paieškos sistemos bando suprasti ieškotojo ketinimą pagal turimą informaciją, o ne atspėti ir išmesti pažodinį rezultatą.

Tarkim, jei ieškotojas įveda į Google paiešką žodį “pelė”, paieškos sistemos algoritmas pakimba, nes jis nežino konteksto – vartotojas nori informacijos apie gyvūną, prietaisą, o galbūt futbolininką?, todėl rodo visus populiariausius rezultatus. Semantinė paieška vyksta tuomet, kai vartotojas prideda, tarkim, “bevielė pelė” arba “pelė pirkti”. Tai paieškos sistemai atskleidžia ieškotojo ketinimą ir kontekstą, ir ji ieškotojui gali pateikti jo poreikius atitinkantį rezultatą.

Taip, ne viename fantastiniame filme kūrėjai fantazuoja apie IA kompiuterio sukūrimą, kuris mąstytų kaip žmogus ir pagautų visus proto ir kalbos niuansus. Tai didžiausias iššūkis ne tik Google paieškos sistemai, bet ir kitiems technologijų kūrėjams – kalbos niuansai.

Trumpa semantinės paieškos vystymosi istorija

Google kiekvienais metais įneša įvairiausių naujovių paieškos sistemų ir informacinių technologijų srityje. Nenuostabu, kad daugelis SEO specialistų itin stebi visus Google algoritmų pokyčius ir stengiasi prisitaikyti prie Google pokyčių.

Google įvedė 4 naujoves, kurios pakeitė paieškos sistemų veikimą ir yra susijusios su semantine paieška. Visas jas aptarsime žemiau straipsnyje.

Knowledge graph atnaujinimas (2012)

Knowledge graph pasauliui pristatytas 2012 metais. Lietuviškai galimas vertimas – Google informacijos kortelė. Šioje kortelėje vartotojas mato informaciją pagal užduotą paklausimą iš karto, nereikia spausti nuorodų. Šiai informacijai pateikti Google naudoja viešai prieinamus duomenis apie viešus asmenis, verslus ir kitą informaciją. Google šūkis pristatant šią naujovę pereiti “nuo informacijos sistemos prie žinių sistemos”.

Kaip pavyzdį, į paiešką įvedus žodį “Napoleonas” – Google paieškos rezultatuose dešinėje pusėje (apibraukta raudona spalva) pateikia labai informatyvią lentelę apie Napoleoną Bonapartą, kurioje pateikti labai detalūs duomenys. Google atmeta galimybę, kad vartotojas gali ieškoti napoleono torto ar kažko kito, kas susiję turi tokį patį vardą. Tokia įvesta naujovė išties palengvino vartotojo kelią link naudingos informacijos, tačiau turi ir tam tikrų ribojimų, kaip Napoleono pavyzdyje.

Semantinė paieška pavyzdysKnowledge Graph kortelėje matomi keletos užklausos tipų rezultatai – kompanijos (prekės ženklai), nevyriausybinės organizacijos, įtakingi (žinomi) visuomenės veikėjai, vietiniai verslai (pagal Google+ duomenis), medija (filmai, muzika, serialai, knygos ir pan.), informacija apie mitybą, produktai (turintys žinomą prekės ženklą, kaip “Magic Bullet”, “Pampers”).

Knowledge Graph privalumas – galima Google siūlyti korekcijas pateikiamai informacijai. Tai ypač svarbu prekės ženklams ir viešiems asmenims, norintiems prižiūrėti savo reputaciją ar didinti savo matomumą.

Hummingbird atnaujinimas (2013)

Google Hummingbird atnaujinimas, išleistas 2013 m., tam, kad iškelti į pirmas pozicijas svetainių puslapius, kurie atitinka prasmę, tikslą ir kontekstą, pagal ieškotojo užklausą, o ne atskirus žodžius. Šiuo pakeitimu Google pabrėžė kokybiško turinio svarbą internetinėse svetainėse ir apribojo “juodojo” SEO galimybes dirbtinai iškelti svetaines į viršų svetaines “prifarširuojant” pavienių nesusijusių raktažodžių.

RankBrain atnaujinimas (2015)

2015 m. Google išleido RankBrain atnaujinimą – mašininio mokymosi sistemą, kuri yra ir reitingavimo veiksnys, ir išmanioji užklausų analizės AI. Šis instrumentas ne tik siekia suprasti varototjų ketinimus pateikiant užklausas, bet ir visada mokosi, analizuoja geriausiai veikiančius paieškos rezultatus ir ieško panašumų tarp puslapių, kurie vartotojams atrodo vertingi.

BERT atnaujinimas (2019)

BERT arba kitaip Bidirectional Encoder Representations from Transformers atnaujinimas pasauliui pristatytas 2019 metais. Ši technologija leidžia kitiems mokyti savo pačių sukurtas klausimų atsakymo sistemas. BERT technologija sugeba suprasti sakinius priklausomai nuo to, kurioje vietoje koks žodis yra, o ne tiesiog skaityti pavienius žodžius. Ji supranta žodžio prasmę (kontekstą) pagal tai kokie kiti žodžiai supa jį. Tai ypatingai svarbu siekiant išsiaiškinti ieškotojo užklausos ketinimą.

Kas yra Semantinė paieška?

Semantinė paieška apibūdina paieškos variklio bandymą gauti kuo tikslesnius rezultatus suprasdama koks yra vartotojo ketinimas, užklausos kontekstas ir santykiai tarp žodžių. Svarbu atkreipti dėmesį, kad paieškos sistema dar atsižvelgia į tai, ką kiti vartotojai panašias užklausas uždavę pasirinko. Taip pat svarbu vartotojo vieta ir laikas.

Paimkime pavyzdį, 2019 metais suvedus į Google paieškos lauką žodį “kaukė” – tikriausiai gautumėte įvairiausių rezultatų susijusių su kaukėmis – gražinimosi kaukės, veido kaukės karnavalams, medicininės kaukės, filmas Kaukė ir pan. Tačiau 2020 metais įvedus žodį “kaukę” – 99 procentai paieškų rezultatų bus – medicininės kaukės. Ir tai normalu, nes Google siekia atsakyti į vartotojo poreikį.

Semantinės paieškos veikimo procesas

Kalbant paprastai, semantinėmis paieškomis siekiama suprasti natūralią kalbą taip, kaip tai darytų žmogus.

Vartotojų paieškos ketinimai yra keturių rūšių:

  • Navigacinis – kai vartotojas žino į kokią svetainę nori patekti (pvz. Suveda į paieškos lauką “Ikea”);
  • Informacinis – kai vartotojas turi specifinį klausimą ir ieško informacijos, nori ko nors išmokti (pvz. Kaip taisyklingai bėgioti?);
  • Transakcinis – kai vartotojas vykdo paieška su tikslu atlikti veiksmą / sandorį – ką nors nupirkti, užsisakyti naujienlaikraščio prenumeratą, gauti nuolaidą.
  • Komercinis – kai vartotojas vykdo paiešką, nes nori ką nors įsigyti (pvz. Suveda į paieškos sistemą “parduodami butai”).

Kiekvienas svetainės savininkas, norėtų, kad jo svetainėje lankytųsi tik transakcinio ir komercinio tipo vartotojai. Tačiau daugiau nei 70 proc. visų užklausų yra informacinės rūšies. Ką tai reiškia? Tai, kad norėdami pritraukti “tranksakcinį” vartotoją į savo svetainę, reikia jį sudominti ir įtraukti, ir jo susidomėjimą konvertuoti į atliekamą veiksmą (įdėti į wishlist’ą, užsisakyti prenumeratą ir pan.).

Semantinė paieška taip pat leidžia Google atskirti skirtingus subjektus (žmones, vietas ir daiktus) ir interpretuoti ieškotojo ketinimus pagal įvairius veiksnius, įskaitant: vartotojo paieškos istoriją, vartotojo vietą, visuotinę paieškos istoriją, rašybos variantus.

Semantinės paieškos nauda Google vartotojui

Semantinės paieškos nauda paieškos sistemos vartotojui yra didelė, ypatingai situacijose, kai vartotojas nepamena tikslaus pavadinimo ar žino tik informacijos nuotrupas.

Google supranta, kad kai vartotojas į paieškos sistemą įveda “restoranai Vilniuje” ar kitos įstaigos pavadinimą, jam reikia informacijos apie tą organizaciją, apie tai kur ji randasi.

Semantinė paieška taip pat naudinga tuo, kad “ištaiso” vartotojo gramatines klaidas paieškoje ir pasiūlo ieškoti rezultatų kitokia fraze. Tai naudinga funkcija, kai turima informacija ieškoma tema yra ribota ar klaidinga.

Google taip pat savo paieškos sistemoje įrašius vieną žodį, tarkim “pelė”, pasiūlo vartotojui susiaurinti paiešką ir pasirinkti konkretesnį terminą. Kuo daugiau vartotojas suveda kontekstinių žodžių, tuo Google lengviau parodyti norimą rezultatą.

Semantinė paieška pavyzdys pelėIr tai tik keletas naudų Google vartotojui.

Semantinės paieškos svarba SEO specialistui

Semantinė paieška neabejotinai pakeitė visą SEO pasaulį, kuriame gyvavo tokios taktikos, kaip raktažodžių “grūdimas” tekstuose, paslėpti žodžiai svetainėse ar nekokybiškas turinys.

Nors paieškos sistemos pasikeitė per dešimtmetį neatpažįstamai, tačiau SEO principai ir pagrindai vis dar veikia. Nuorodos, raktiniai žodžiai vis dar svarbūs optimizuojant internetinę svetainę. Kad ir kaip keistai skambėtų, tačiau semantinė paieška yra didelis pliusas prijaučiantiems etiškai ir “baltai” SEO taktikai.

Nors sąsajos tarp žodžių pasidarė dar svarbesnės nei anksčiau, bet svarbu prisiminti, kad Google reitinguodamas svetainę nežiūri tik į turinį, nors jo vaidmuo didelis. “Turinys Karalius”, tačiau vien Karaliumi neužtenka remtis ir tikėtis jo pagalba iškilti. Dar reiktų nepamiršti ir Karalienę “Nuorodos” ir kitus svetainių optimizavimo būdus.

Priminimas SEO specialistams, kad Google vis dar yra tik algoritmų rinkinys, kuris pats nemąsto, o veikia šablonais. Nors RankBrain algoritmas ir mokosi, bet jis nemąsto. Todėl norint iškelti savo svetainę, turite suvokti, kad indeksuodamas svetainę Google atsižvelgia į „asmenį, vietą ar daiktą“, apie kurį yra svetainė, ir užmezga ryšius su susijusiu turiniu ar subjektais, kad gautų prasmę.

Semantinė paieška veikimo procesasSiekdama suprasti savo svetainę ir turinį, Google ne tik lygina jūsų svetainėje esančius subjektus, bet ir lygina jūsų svetainę su kitomis patikimomis interneto svetainėmis su tais pačiais subjektais.

Kaip pagerinti savo SEO rezultatus semantinės paieškos dėka

Tai gi, apie semantinę paiešką kaip ir aišku. O kas toliau? Kaip ją panaudoti savo tikslams pasiekti? Žemiau rasite keletą patarimų, kaip tai padaryti.

Suteikite naudą vartotojui

Google siekis yra, kad tarp vartotojo ir paieškos sistemos vyktų abipusis dialogas. Nenuostabu, kad Google net sugalvojo Google Assistant su kuriuo galima gyvai kalbėtis. SEO specialistui į savo pateikiama turinį reikėtų žiūrėti taip pat – lyg bendrautumėte su vartotoju.

Įsivaizduokite situaciją, kurioje gyvai susitinkate su savo vartotoju ir pradedate kalbėti nesuprantamais sakiniais, išsireiškimais arba išvis nieko nesakote, tik rodote savo prekių nuotraukas. Manau būtų kuriozinė situacija ir vartotojas su jumis nenorėtų turėti reikalų.

Tapkite tuo vertingu šaltiniu, kuris skatina ryšį, keičiasi informacija ir suteikia vartotojams tam tikrą vertę. Svarbu suvokti kuo kiekviena kuriama svetainė nori būti žinoma ir pagal tai optimizuoti organiškai raktažodžius. Tai padės atlikti atsakymai į žemiau pateiktus klausimus:

  • Kokie yra raktinių žodžių tipai / grupės, kuriuos norima reitinguoti?
  • Kas yra mano konkurentai?
  • Ką jie daro, kad papultų į TOP 10 ir būtų savo nišos ekspertais?
  • Kokius veiksmus turėčiau atlikti, kad mano rezultatai būtų 10x geresni?
  • Kokia yra mano tikslinė grupė, kas bendrauja su mano turiniu?
  • Kaip vartotojai sąveikauja su mano turiniu?
  • Ar vartotojai lengvai pereina iš informacijos ieškotojo pozicijos į transakcinį?
  • Kokiu tikslu kuriamas konkretus turinys: informacijai suteikti, transakcijai ir pan.?
  • Ar vartotojas gauna iš turinio to ko tikėjosi (ar tema atitinka turinį)?
  • Kaip galima būtų pagerinti savo vartotojų patirtį su svetainės turiniu, įskaitant visą kelionę svetainėje?
  • Kaip geriau pasiekti tikslą kiekvienoje natūralios paieškos sąlyčio vietoje, su kuria susiduria klientai?

Atsakę į šiuos klausimus, turėsite neblogą supratimą apie savo svetainę ir tolimesnius žingsnius geresnio turinio kūrimui.

Sukurkite tikslinį turinį, kuris atsakytų į kliento klausimus

Rekomenduojama kurti papildomą turinį, kuris nebūtų komercinis, tačiau atsakytų į klientų turimus klausimus ir organiškai užpildytų rinkos nišą. Idėja yra tokia, kad sukurtas turinys bus susijęs su svetainės siūlomu produktu / paslaugomis, tačiau domina vartotojus ir natūraliai užpildo vartotojų poreikius.

Tapkite vertingu informacijos šaltiniu savo klientams, sukurdami savo semantinį autoritetą paieškos sistemų akyse ir tapdami paieškos variklių guru šia tema kurdami tvirtą, informacinį turinį naudodami mišrius informacijos pateikimo būdus (vaizdus, ​​grafiką, vaizdo įrašus). Kaip, Kodėl ir Kas yra – magiški klausimai nekomerciniam turiniui.

Aiškiai ir atsakymais suformuoti sakiniai

SEO rašymas yra natūralios kalbos rašymas. Nepamirškite, kad nors ir rašote Google, bet tekstus skaitys žmonės. Tekste turi būti vartojama natūrali kalba, o tai reiškia, kad tekstas turi būti prasmingas. Jei nežinote, ar turinys tinkamai parengtas – pamėginkite jį perskaityti garsiai.

Atsakinėti tekste į klausimus reikia aiškiai, trumpai ir paprastai.

Struktūruokite savo turinį robotams

Sukurkite turinį taip, kad robotai galėtų analizuoti turinį. Struktūruoto žymėjimo naudojimas ne tik leidžia paieškos sistemoms geriau suvokti turinį, bet ir gali būti naudojamas norint parodyti turtinguose paieškos rezultatuose (Rich results) norą. Šie fragmentai suteikia vartotojams papildomos informacijos apie puslapio turinį ir gali pagerinti natūralios paieškos paspaudimų rodiklius.

Naudokitės vidininėmis nuorodomis

Vidinis susiejimas ne tik leis greičiau indeksuoti naują turinį, tačiau padeda vartotojams susieti ir lengviau naviguoti svetainėje. Tik svarbu nepersistengti su vidinėmis nuorodomis ir jas dėti, kai tai naudingiausia vartotojui.